3. HAVALİMANINDA SÜRPRİZ ERTELEME BAŞVURUSU MECLİS GÜNDEMİNDE

EKONOMİDE GERÇEK TABLO MECLİS GÜNDEMİNDE
4 Nisan 2018
HAZİNE TEK HESABINDA YAPILACAK DÜZENLEMELER MECLİS GÜNDEMİNDE
7 Nisan 2018

3. HAVALİMANINDA SÜRPRİZ ERTELEME BAŞVURUSU MECLİS GÜNDEMİNDE

CHP GENEL BAŞKAN YARDIMCISI BUDAK: “DAHA İLK FAZDA “BATIK” İFADESİ KAYGI VERİCİ” 

CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Antalya Milletvekili Çetin Osman Budak, İstanbul’da 3. havalimanı projesini yürüten Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu’nun (İGA), henüz ilk aşamayı tamamlamadan iki yıllık kira bedelinde öteleme istemesini Meclis gündemine taşıdı. Budak, “İhale öncesinde konsorsiyumdaki şirketlere finansal yeterlilik analizi yapılmış mıdır?” diye sordu.

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’ın yanıtlaması istemiyle Meclis Başkanlığı’na soru önergesi veren Budak, kira öteleme talebini doğrulayan açıklamayı anımsattı. Arslan’ın “Biz kamu tarafı olarak bu kadar büyük projenin sağlıklı işlemesinin de sorumlusuyuz.  ‘Bana ne yaparlarsa yapsınlar, batarlarsa batsınlar’ diyecek halimiz yok” dediğini vurgulayan Budak, “Ayrıca İGA konsorsiyumunun bankalardan 1 milyar Euro daha kredi aradığına ilişkin haberler basında yer almıştır.  Henüz havalimanının ilk fazı bile devreye girmeden  yüklenici firmalarla ilgili batık riskinden söz edilmesi kaygı vericidir” görüşünü kaydetti.

FİNANSAL ANALİZ YAPILMADI MI?

Budak, Bakan Arslan’dan şu sorulara yanıt istedi:

“İlk fazı 29 Ekim 2018’de açılması planlanan 3. havalimanında iki yıllık kira öteleme talebinin gerekçeleri nelerdir? Kira ötelemesinin kamu bütçesine iki yılda getireceği yük ne kadardır? İhale öncesinde konsorsiyumdaki şirketlere finansal yeterlilik analizi yapılmış mıdır? Yapıldıysa sonuçları nelerdir? Projelerle ilgili finansman sıkıntısı yaşanmasında; Olağanüstü Hal uygulaması, yargı bağımsızlığının zedelenmesi ve antidemokratik uygulamalar sonucu uluslararası piyasalarda oluşan güvensizliğin etkili olduğunu düşünüyor musunuz? Devam eden projelerin de riske girmemesi amacıyla OHAL uygulamasının sona erdirilmesi planlanıyor mu? Riskler karşısında kamunun haklarını ve menfaatlerini korumaya yönelik ne tür önlemler alınmaktadır?”

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞI’NA

Aşağıdaki sorularımın Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı tarafından yazılı olarak yanıtlanması için gereğini arz ederim.

                                                                   

Çetin Osman BUDAK

Antalya Milletvekili

İstanbul’da 3. havalimanı projesini yürüten Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu’nun (İGA), henüz inşaatın ilk aşaması bile tamamlanmadan iki yıllık kira bedelinde öteleme istediği haberleri basına yansımıştır. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, TRT Haber’de katıldığı programda bu gelişmeyi doğrulayarak, “Kira ötelemesiyle ilgili çalışmalar devam ediyor. Haklı gerekçeler üzerinden yürümek şartıyla, yalnız kira ötelemesi yaptığımızda bugünkü parayla dönüş 10 yıl sonra, 20 yıl sonra ödemeyecek. Yasal faizi de dahil olmak üzere olacak. Biz kamu tarafı olarak bu kadar büyük projenin sağlıklı işlemesinin de sorumlusuyuz. ‘Bana ne yüklenici ne hali varsa görsün’ diyecek halimiz yok. ‘Bana ne yaparlarsa yapsınlar, batarlarsa batsınlar’ diyecek halimiz yok” demiştir.

Ayrıca İGA konsorsiyumunun bankalardan 1 milyar Euro daha kredi aradığına ilişkin haberler basında yer almıştır.  Henüz havalimanının ilk fazı bile devreye girmeden  yüklenici firmalarla ilgili batık riskinden söz edilmesi kaygı vericidir. Bu kapsamda;

 

  1. İlk fazı 29 Ekim 2018’de açılması planlanan 3. havalimanında iki yıllık kira öteleme talebinin gerekçeleri nelerdir?
  2. Finansman sorununu yaşayan diğer projelerdeki yüklenicilere de aynı yaklaşımı sergileyecek misiniz?  
  3. Kira ötelemesinin kamu bütçesine iki yılda getireceği yük ne kadardır?
  4. İhale öncesinde konsorsiyumdaki şirketlere finansal yeterlilik analizi yapılmış mıdır? Yapıldıysa sonuçları nelerdir?
  5. Projelerle ilgili finansman sıkıntısı yaşanmasında; Olağanüstü Hal uygulaması, yargı bağımsızlığının zedelenmesi ve antidemokratik uygulamalar sonucu uluslararası piyasalarda oluşan güvensizliğin etkili olduğunu düşünüyor musunuz?
  6. Devam eden projelerin de riske girmemesi amacıyla OHAL uygulamasının sona erdirilmesi planlanıyor mu?
  7. Riskler karşısında kamunun haklarını ve menfaatlerini korumaya yönelik ne tür önlemler alınmaktadır? 

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir